my name is lulu :)

lu'lu' : mutiara
im a student
at usim,pandan indah.
this blog just for hobby :)
and im like reading, sharing2.
sharing is caring..isnt it ?
welcome !!.
keep smilling ^^,
proud to be yourself..
and be yourself, people love you in your way..
btw, independent person is really attractive :)

me myself

me myself
peace :)

Sunday 17 March 2013

sedih,kecewa,cemburu...

Disebalik senyum dan tawa, seseorang insan itu mungkin dilanda kepahitan dan kekecewaan yang tidak diketahui orang lain...

ya mungkin juga...
 kita tidak pernah mengenali diri kita sendiri atau org sekeliling kita....
sekejap gembira,,,
sekejap kesedihan..
sekejap dilanda kesepian...
sekejap dilanda kekecewaan...

#mungkin sedikit berbunga dan pujangga ayt,tp maaf.ini yg terlintas.

tapi betulkanlah niat...
dimanakah Allah jika sedih..
dimanakah Allah tika gembira dan sedang meraihh kejayaan...
dimanakah Allah tika kesepian..
dimanakah Allah tika diri dilanda kecewa yg memedihkan...

ramai manusia termasuk diri saya hanya mengingatiNya tika diri ini dilanda kecewa,sedih,cemburu,berasa dipinggirkan,,,,
tp seingat saya,tika kita gembira dan meraih kejayaan,,
ingakah kita pada yg Maha Memberi kegembiraan itu ??

nauzubillah mintak dijauhkan....semua kealpaan itu..

ingatlah Allah tika kau berasa sedih,kecewa,gembira,lantaran Allah tidak akn meninggalkanmu dalam apa jua keadaaan.

 sediki tadabbur surah almukminun dari ayt 1-7(apa yang saya dapat serba sedikit dari usrah saya,tidak lah sesempurna apa yg  Allah sampaikan dalam Al - Quran) tips2 utk mendapatkan kusyuk dalam solat :

 orang yg beriman adalah org yg kusyuk dalam solatnya. try to be the best in performing your prayer.

1) jauhkan perbuatan maksiat yg menggelapkan hati utk mendapatkan kusyuk dalam menunaikan ibadah Allah. eg : mengumpat,bergosip,berkata kata yg tdk baik,

2) utk mendapatkan kusyuk dalam solat cuba mmbayangkan kaaabah dihadapan kita,dan malaikat izrail sedang menanti utk mencabut nyawa kita.

3)anggaplah solat itu adalah solat yg terakhir buat kita.

4) berimiginasi dan rasakan seperti berinteraksi dengan Allah.


#tiada kaitan dgn tajuk mungkin,tp apa yg saya cuba selitkan dan relatekan di sini,,, jika kamu/saya/awak/enta/enti/antum/antunna semua pernah merasa semua sifat2 yang saya gmbr kan diatas...

jumlah check solat kita.. mungkin ada yg tdk kena lg mungkin??

saya pernah merasainnya,dan selalu,bagaimana anda ?? marilah muhasabah sebelum terlambat :)


apa yg baik dari Allah swt,dan yg buruk dari saya sendri.
mungkin post ini sedikit mngubat kekecewaan dan kesedihan saya ?
trust to Allah.




2 comments: